Beginnen met lezen is héél bijzonder! Omdat er gewerkt wordt met een blik naar het individuele kind, kunnen kinderen starten met het leren lezen als ze er nieuwsgierig naar zijn. Nieuwsgierigheid is de grootste drijfveer om dingen te leren. Spelenderwijs leren heel veel kinderen op de Andersenschool dus al lezen voordat het werkelijk moet. En het fijne is dat er naast het harde werken, ook nog tijd is voor spel!
Omdat we op de Andersenschool lezen belangrijk vinden, staat er voor de groepen 4 t/m 6 twee keer per week "lekker lezen" op het programma. Dit houdt in dat de kinderen in vast groepje met hetzelfde niveau allerlei verschillende leesoefeningen doen. Tijdens lekker lezen zijn we naast leesoefeningen ook bezig met de leesmotivatie; we dagen de kinderen op allerlei inspirerende manieren uit om kennis te maken met literatuur, teksten, dichtvormen etc. Na een periode kijken wat we de groei van de leerlingen is en stellen we nieuwe groepen samen. Zo komen de leerlingen binnen onze school niet alleen met andere teksten in aanraking, maar ook met andere leerkrachten en leerlingen.
Minstens 1 keer per jaar bezoekt een beroemde kinderboekenschrijver onze school. Hij of zij leest voor uit eigen werk. Met de kinderen wordt gesproken over boeken, schrijven en alles wat ermee samenhangt.
De bibliotheek op school is een aanpak waarin bibliotheken en scholen structureel samenwerken aan taalontwikkeling, leesbevordering en mediawijsheid van kinderen. Onze schoolbibliotheek is zeer uitgebreid en actueel en stimuleert de leesbevordering. Samen met onze leescoördinator, onze leesconsulent vanuit de bibliotheek en onze leesouders, stimuleren we kinderen om nieuwe boeken uit te proberen, over boeken te praten en boeken te beleven!
De schoolbibliotheek is via een eigen website te bezoeken.